PoCo Projectdag 2 Limburgs Museum Venlo
Op 17 juni vond de tweede project dag plaats van Project PoCo (Polychromie Conservering) in het Limburgs Museum in Venlo. Het programma bestond uit een aantal presentaties onder andere over de voorgang van het project en de onderzoeksresultaten van de specialisten in opleiding. Verder reflecteerde het Limburgs Museum als gastlocatie op het eerdere locatiebezoek. Na de lunch was er nog een moment om een bezoek te brengen aan het museum of werd de tijd benut met een klein onderzoekje in het depot om antwoord te krijgen op vragen die uit de presentaties naar voren kwamen. Daarna gaf René de Kam van het MCC een presentatie over de herkomst van hun collectie en expert Arnold Truyen over zijn werk in de kerken van Venray en Horst. De dag werd afgesloten met een vooruitblik op de activiteiten komend half jaar.

Onderzoek door specialisten in opleiding
Na een korte samenvatting van de activiteiten van het eerste jaar van het PoCo-project, trapt Manon Antenbrink af met een presentatie over haar stage bij het atelier steensculptuur van KIK-IRPA. Ze heeft voor haar stage mogen werken in de Rubenskapel te Antwerpen en aan een beeld van de aartsengel Gabriel. Ze heeft daarmee veel ervaring op kunnen doen met de behandeling van (polychrome) steensculpturen.
Ausrine Dambrauskaite
Vervolgens neemt Ausrine het over voor een presentatie van de bevindingen van haar onderzoek naar de Christusfiguur en het kruishout van Jan van Steffenwert. Ze neemt iedereen mee in de vraag of de crucifix oorspronkelijk een triomfkruis zou kunnen zijn. Haar ontdekking van de schildering aan de achterkant van het kruis en het onderzoek naar ontbrekende delen maakt iedereen enorm enthousiast.
Rosanne Snijders
Dan is de beurt aan Rosanne om te vertellen over haar onderzoek naar het retabel van de geboorte van Christus. Haar uitgebreide onderzoek met röntgen, microscoop en dendrochronologische analyse leveren veel bevindingen over de herkomst en de geschiedenis van het stuk. Dit leidt tussen de aanwezige specialisten weer tot de nodige discussies en vergelijkingen over de herkomst.
Manon Antenbrink
Manon sluit weer af met haar onderzoek en de behandeling van steensegmenten uit de opgraving van de Sint Servaas Basiliek. Ze heeft met microscoop onderzoek de oorspronkelijke kleuren kunnen achterhalen en voor zover nog aanwezig kunnen consolideren. Na schoonmaak mocht het Hubertus reliëf op expositie in Maastricht.


