Restauratie interieur Coulonhûs in Leeuwarden

Vanaf de zomer 2014 tot en met februari 2016 heeft de restauratie plaatsgevonden van het beschilderde plafond en behang uit de “Gryn” kamer van het Coulonhûs in Leeuwarden.

Het Coulonhûs

Het Coulon huis, vernoemd naar de befaamde architect Anthony Coulon (1681-1753), is een prachtig voorbeeld van 18e-eeuwse architectuur en erfgoed. Het werd in 1713 ontworpen en gebouwd door Coulon zelf, als een liefdevol thuis voor zijn gezin. Sinds 1938 kwam het Coulon huis in het bezit van kunstverzamelaar Nanne Ottema (1874-1955).
Ottema, een pionier op het gebied van kunst en cultuur, was niet alleen de trotse eigenaar van het Coulon huis, maar ook de visionair achter het nabijgelegen keramiekmuseum Princessehof en de prestigieuze Fryske Akademy, tevens huidige bewoners van het pand.

Het interieur

Het interieur van het Coulon huis is evenzo betoverend als zijn geschiedenis. Een opvallend kenmerk is het prachtige, beschilderde rococo-behang uit de 18e eeuw, dat Ottema in 1938 in de Gryn kamer liet plaatsen. Afkomstig uit een voormalig patriciërshuis aan de oude Ebbinge straat 20 in Groningen, getuigt dit behang van vakmanschap en elegantie. Het is waarschijnlijk een imitatie van een gobelin, met zijn opvallende grote bloemmotieven en de subtiel transparante schildertechniek die de textuur van het linnen eronder laat doorschemeren. De beschilderde plafond delen zijn wel uit de bouwtijd van het pand, vroeg 18e-eeuws en zijn speciaal voor de ruimte gemaakt.

De restaurtie

In de tijd van Ottema is de achtergrond kleur met blauw overschilderd (oorspronkelijk was deze kleur grijzer) en sloot daardoor beter aan bij de kleur van het behang. De plafond schilderingen waren ernstig gedeformeerd en vergeeld, door een oude vernis laag. Het behang daarentegen was structureel nog redelijk goed, maar de vele overschilderingen waren zeer storend . Deze bevonden zich op de fond kleur evenals op de bloemen decoratie en waren te grof gedaan en door veroudering verkleurd. De plafonddelen zijn gedemonteerd en bij de SRAL in Maastricht gerestaureerd, de doeken zijn weer vlak gemaakt en de vergeelde vernis is verwijderd. De wand bespanning is in situ behandeld. Daarbij zijn de ontsierende overschilderingen gereduceerd en ontstoord en de achtergrond kleur heeft weer eenzelfde toon gekregen. Bij beide interieur onderdelen was het uitgangspunt weer terug te gaan tot de Ottema periode en daarmee is een deel van het interieur ensemble weer hersteld.

Het Coulon huis blijft niet alleen een fysieke ruimte, maar ook een tijdcapsule van kunst, geschiedenis en cultureel erfgoed. Dankzij de zorgvuldige restauratie en het voortdurende engagement van liefhebbers van cultuur zoals Nanne Ottema, blijft dit monument van elegantie en schoonheid een inspiratie voor toekomstige generaties.