Bij SRAL werken 16 mensen, een gemixt team van jong en oud, internationaal in herkomst en opleiding, inclusief de fellows die voor een jaar werkervaring op komen doen. Het kern team bestaat uit 12 restauratiespecialisten in vier disciplines. Onze restauratoren, allen met een afgeronde Masteropleiding in restauratie, werken op verschillende locaties in Nederland en de ateliers in Maastricht.
Directeur / Bestuurder / Senior restaurator modern en hedendaagse kunst
Dr. Lydia Beerkens
Dr. Lydia Beerkens
Directeur / Bestuurder / Senior restaurator modern en hedendaagse kunst
Sinds 2021 ben ik directeur bij SRAL, naast mijn werk als senior restaurator moderne kunst. Het is een schitterende taak om SRAL inhoudelijk te leiden en ons team te verjongen. Onze kracht ligt in de flexibiliteit van onze specialisten om intensief samen te werken, ook buiten hun vakgebied. Door ons team uit te breiden met een nieuwe generatie restauratoren wordt onze kennis geborgd en behouden we de continuïteit voor SRAL in de toekomst. Vragen over het behoud van moderne kunst, zoals ‘Moet moderne kunst nu al worden gerestaureerd?’ en ‘Waarom repareert de kunstenaar dat niet zelf?’, blijven spannend. Het is steeds een verrassing wat je tegenkomt. Hoe en van welk materiaal is het kunstwerk gemaakt? Wat is de bedoeling van de kunstenaar? Kunstenaar-interviews geven altijd verrassende inzichten. Elke restauratie blijft bijzonder.
Naast mijn werk bij SRAL ben ik actief in het kerkbestuur van de Onze Lieve Vrouwebasiliek in Maastricht. Iedereen kent de kaarsenkapel van ‘Maria Sterre-der-zee', maar de Schatkamer van de ‘Slevrouwe’ is een minder bekende parel van Maastricht. Mijn ervaring, gevoel voor religie en connecties in het erfgoedveld zet ik in voor het behoud van de kerkschatten, het rijke interieur en de kostbare reliekhouders.
Als kind was ik altijd buiten te vinden, op blote voeten, zwervend door de tuin, ’s nachts starend door een telescoop en alles wat ik vond uit elkaar haalend om te begrijpen hoe het werkte. Veel is er niet veranderd, behalve misschien mijn lengte. Mijn droom om een archeoloog in khaki-kleding te worden, viel al snel in het water toen ik ontdekte dat mijn bleke Schotse huid niet bestand was tegen de Egyptische zon. In plaats daarvan richtte ik mijn nieuwsgierigheid naar cultuur en onderzoek – en uiteindelijk naar het conserveren van schilderijen. Hoewel mijn moeder hoopte dat ik een carrière dichter bij huis zou vinden, belandde ik aan de andere kant van de wereld. Als je vanuit Maastricht recht naar beneden zou graven, zou je uitkomen in Waitangi, Chatham Islands – veel dichter bij mijn jeugd in Auckland, Nieuw-Zeeland, dan bij mijn huidige thuis in Limburg, Nederland. Gevoed door nieuwsgierigheid (en een beetje cafeïne) behaalde ik mijn diploma in Fine Arts (Honours) en studeerde ik Oude Geschiedenis en Engels aan de Universiteit van Auckland. Daarna ging ik de grens over naar Australië om Restauratie van Culturele Erfgoed te studeren aan de Universiteit van Melbourne. Mijn scriptie over authenticatie leidde tot een onverwachte wending: ik won een beurs om Kunstcriminaliteit te studeren bij ARCA in Umbrië, Italië. Na mijn afstuderen in 2019 ben ik gaan doen wat ik altijd al wilde: werken als schilderijenrestaurator in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Nu woon ik in Limburg, waar Nederland zijn "pannenkoek"-imago trotseert met verrassend glooiende heuvels. In mijn vrije tijd verken ik het gebied op mijn Boardman racefiets – mijn trouwe metgezel op twee wielen. Ik kan me geen betere plek wensen: avontuur binnen handbereik, een geweldig team om mee samen te werken, een inspirerende baas die me begeleidt en uitdagende, maar zeer bevredigende projecten die mijn passie levend houden.
Senior restaurator sculpturen en beschilderde objecten / Specialist röntgenfotografie
Arnold Truyen
Arnold Truyen
Senior restaurator sculpturen en beschilderde objecten / Specialist röntgenfotografie
Tijdens mijn studie aan St. Lucas te Boxtel mocht ik stage lopen bij de restauratie van de 16de eeuwse gewelfschilderingen op het priesterkoor in de St. Jan van Den Bosch. Dát was wat ik wilde worden: restaurator. In de jaren ‘80 van de vorige eeuw – sommige van mijn collega’s waren nog niet eens geboren - heb ik meer kennis en ervaring opgedaan in het restauratie vak tijdens stages in Bonn, Brussel en Neurenberg. Aanvankelijk lag mijn interesse bij muurschilderingen, maar later, toen ik ook kennis had gemaakt met restauratie van gepolychromeerde beelden en beschilderde objecten, had ik mijn passie gevonden. In het najaar van 1987 ben ik begonnen in het restauratie atelier, in een van de gebouwen van het klooster Rolduc te Kerkrade. In 1990 stond ik aan de wieg van de postacademische opleiding tot restaurator, de eerste opleiding tot restaurator in Nederland, en ben ook vanaf die tijd bevoegd als röntgenspecialist. Ik heb alle veranderingen binnen SRAL meegemaakt en werk nu met veel plezier in dit jonge team.
Ik ben Aušrinė, de enige Litouwse conservator gespecialiseerd in polychromie bij SRAL. Mijn reis in dit vak begon met uiteenlopende trainingservaringen, van het behouden van archeologische vondsten tot het restaureren van art-deco meubels. Dankzij mijn opleiding aan de Vilnius Academy of Arts en het Cologne Institute for Conservation Sciences, heb ik mijn vaardigheden en kennis op het gebied van verfanalyse en restauratietechnieken kunnen verdiepen. Na het behalen van mijn masterdiploma vond ik mijn plek bij SRAL, waar ik voortdurend word uitgedaagd en gestimuleerd door de diversiteit aan objecten waarmee ik werk. Oh, en hier is een leuk feitje over mij: restauratie is niet mijn eerste carrière - ik ben ook een gekwalificeerde basisschoolleraar.
Als kind nam mijn vader me regelmatig mee naar kunstmusea in het Duitse Ruhrgebied, waar mijn liefde voor kunst werd aangewakkerd. Op mijn twaalfde raakte ik bevriend met een kunsthandelaar die me enkele jaren later voorstelde aan zijn restaurator. Toen was ik meteen verkocht: ik wilde restaurator worden. Na inmiddels 17 jaar werkzaam te zijn bij SRAL, blijf ik gefascineerd door de veelzijdige aspecten van het restaureren van kunstwerken. Het samenspel tussen conservering en restauratie van schilderijen en de historische binnenruimte spreekt mij bijzonder aan. Niet alleen een kijkje achter de schermen te mogen nemen, maar ook daadwerkelijk praktisch en inhoudelijk betrokken te mogen zijn, vind ik iedere keer weer opnieuw een bijzondere ervaring. Het blijft heel speciaal om zo dichtbij te mogen komen bij die prachtige kunstwerken en op speurtocht te gaan naar hun verleden om zo de beste keuzes te maken voor hun toekomstig behoud. Naast restaurator ben ik ook studio coördinator Beeldende Kunst. Samen met een gemotiveerd team werk ik aan uitdagende projecten. Dit doen we samen met veel enthousiasme en plezier, zowel in het atelier als op locatie.
Wat wil je worden als je groot bent? Als kind had ik allerlei dromen: leraar, hoteleigenaar en alles daartussenin. Nooit had ik kunnen bedenken dat ik uiteindelijk restaurator zou worden. Het was puur toeval dat ik de studie Conservatie en Restauratie ontdekte, maar achteraf geloof ik dat het lot (en misschien mijn algoritme) mij die kant op stuurde. En ik ben ontzettend blij dat het zo is gelopen. Tijdens mijn master Conservering en Restauratie van Historische Interieurs aan de Universiteit van Amsterdam leerde ik alles over onder meer kleurhistorisch onderzoek en goudleer. Vooral dat laatste fascineerde me. Ik besloot me hierin verder te specialiseren via een workshop bij Theo Sturge en stages bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de SRAL. Bij SRAL in Maastricht werk ik nu met veel plezier, zowel op locatie als in het atelier. De diversiteit binnen het team inspireert mij dagelijks en biedt ruimte voor waardevolle discussies en unieke inzichten. Terugkijkend had ik deze reis nooit kunnen voorspellen, maar ik weet nu dat ik mijn bestemming heb gevonden: restaurator.
Directeur / Bestuurder / Senior restaurator modern en hedendaagse kunst
Dr. Lydia Beerkens
Dr. Lydia Beerkens
Directeur / Bestuurder / Senior restaurator modern en hedendaagse kunst
Sinds 2021 ben ik directeur bij SRAL, naast mijn werk als senior restaurator moderne kunst. Het is een schitterende taak om SRAL inhoudelijk te leiden en ons team te verjongen. Onze kracht ligt in de flexibiliteit van onze specialisten om intensief samen te werken, ook buiten hun vakgebied. Door ons team uit te breiden met een nieuwe generatie restauratoren wordt onze kennis geborgd en behouden we de continuïteit voor SRAL in de toekomst. Vragen over het behoud van moderne kunst, zoals ‘Moet moderne kunst nu al worden gerestaureerd?’ en ‘Waarom repareert de kunstenaar dat niet zelf?’, blijven spannend. Het is steeds een verrassing wat je tegenkomt. Hoe en van welk materiaal is het kunstwerk gemaakt? Wat is de bedoeling van de kunstenaar? Kunstenaar-interviews geven altijd verrassende inzichten. Elke restauratie blijft bijzonder.
Naast mijn werk bij SRAL ben ik actief in het kerkbestuur van de Onze Lieve Vrouwebasiliek in Maastricht. Iedereen kent de kaarsenkapel van ‘Maria Sterre-der-zee', maar de Schatkamer van de ‘Slevrouwe’ is een minder bekende parel van Maastricht. Mijn ervaring, gevoel voor religie en connecties in het erfgoedveld zet ik in voor het behoud van de kerkschatten, het rijke interieur en de kostbare reliekhouders.
Als schilderijenrestaurator heb ik me toegelegd op het behandelen van canvas schilderijen, inclusief structurele behandelingen. Wat me hier zo in boeit, is het vinden van de perfecte oplossing voor elk object en elk probleem, waarbij elk project een eigen, vaak creatieve benadering vereist. Als expert in de Mist-Lining techniek, een innovatieve methode om canvas schilderijen te versterken, geef ik internationale workshops. Dit biedt me niet alleen de kans om mijn kennis te delen, maar ook om lokale technieken uit andere landen te leren kennen die ik kan toepassen in mijn restauratiewerk. Het is een voorrecht om internationaal te mogen presenteren en publiceren, met als hoogtepunt de conferentie Conserving Canvas in Yale in 2019. Naast mijn werk als restaurator, vervul ik met veel plezier de rol van Assistent Coördinator bij de ICOM-CC Paintings Working Group, waar ik netwerkevenementen organiseer. In mijn loopbaan heb ik de kans gehad om mijn restauratievaardigheden toe te passen op meesterwerken in de National Gallery of Art in Washington, DC, het Nationaal Museum in Warschau, en het schitterende Wilanów Paleis in Warschau, Polen.
In mijn jeugd koesterde ik een diepgeworteld verlangen om bezig te zijn met mijn handen. Ik heb verschillende stages doorlopen, variërend van goudsmid tot timmerman en glasschilder. Desondanks bleef ik zoeken naar een manier om mijn nieuwsgierigheid, analytisch denkvermogen en onderzoeksinteresse te verenigen. Het was op een dag, toen ik het pad van een 70-jarige restaurateur kruiste, dat ik werd geïnspireerd door zijn passie voor kunstbehoud, en dat ik mijn roeping vond. Ik ging vervolgens restauratie in Keulen studeren. Mijn masterproject omvatte niet alleen moderne en hedendaagse materialen en problematieken, maar bracht me ook in contact met de Fondation Vasarely, waar ik na mijn afstuderen vier jaar zou doorbrengen. Hoewel het vertrek uit de Provence moeilijk was, opende de mogelijkheid om deel uit te maken van het interdisciplinaire team bij SRAL een nieuw perspectief. De atmosfeer van openheid binnen het team biedt mij vertrouwen en drijft me aan om de uitdagingen aan te gaan die inherent zijn aan de wereld van moderne materialen in de kunst.
Mijn eerste kennismaking met kunst vond plaats in een lokaal museum in Tromsø, voorbij de poolcirkel in het noorden van Noorwegen. Ik was direct betoverd door hun collectie religieuze kunst—het voelde alsof ik een andere wereld binnenstapte. Jaren later, met een schat aan ervaringen en ECTS-studiepunten, behaalde ik mijn master in schilderijenrestauratie aan de Universiteit van Oslo. Sindsdien heb ik met veel plezier gewerkt in restauratiestudio’s en musea in Noorwegen en Denemarken. Tijdens deze periode behandelde ik een breed scala aan objecten, van beeldende kunst en polychrome sculpturen tot historische interieurs en gebruiksvoorwerpen. Uiteindelijk vond ik mijn thuis bij SRAL als junior restaurator.
Wat mij het meest aanspreekt in dit vak, is de samenwerking en het delen van kennis tussen verschillende disciplines. Het toont aan hoeveel vaardigheden nodig zijn voor restauratie—van materiaalkundige expertise tot kennis van cultuur- en natuurwetenschappen. Ik heb een bijzondere fascinatie voor de geschiedenis en ethiek van conservering. Het is inspirerend om te zien hoe onze voorgangers uitdagingen wisten op te lossen en welke sporen van geschiedenis zichtbaar blijven op objecten. Geen enkele uitdaging als restaurator is hetzelfde, en je blijft jezelf continu ontwikkelen. Elke dag leer ik iets nieuws van mijn deskundige en gepassioneerde collega’s, en dat beschouw ik als een groot voorrecht.
Toen ik bijna mijn middelbare schooldiploma had, wist ik niet goed welke richting ik op wilde. Ik was altijd geïnteresseerd in allerlei onderwerpen: geschiedenis, kunst, handvaardigheid en wetenschap. Het idee om me te specialiseren in één vakgebied voelde niet helemaal goed. Totdat ik, na een bezoek aan een restaurateur in mijn woonplaats, ontdekte wat restauratie inhoudt. Het was een openbaring: een vak dat al mijn interesses combineerde, met zowel creatief als praktisch werk. Na mijn studie schilderijenconservering aan de Academie voor Schone Kunsten in Dresden heb ik twee jaar in het Leopold Museum in Wenen en het RED Conservation Centre in Düsseldorf gewerkt. Nu ben ik bij SRAL, waar ik met een geweldig interdisciplinair team werk. We verdiepen ons in technieken en materialen die verder gaan dan de "klassieke" behandelingen van schilderijen. Het is uitdagend, maar ik leer elke dag iets nieuws en voel me enorm ondersteund door mijn collega’s. In mijn vrije tijd duik ik graag in oude bronnen over kunst en ambacht. En ik ben zo enthousiast over dat onderzoek dat het vaak mijn vrije tijd opslokt – vooral als het om naaien gaat. Je kunt me dan vaak aantreffen in kleding die ik zelf heb gemaakt, vaak met een vintage twist. Het is mijn manier om mijn creativiteit op een andere manier tot leven te brengen.
Een onverwacht beeld uit een aflevering over restauratie in Het Klokhuis, een Nederlands educatief televisieprogramma voor de jeugd, had levensveranderende gevolgen. In een luchtige scène werkt een levensgenieter ontspannen een schilderij bij, met een kleurrijk palet en brede kwast in de hand, terwijl op zijn schildersezel een glas whisky staat en in zijn mondhoek een pijp hangt. Deze sketch prikkelde een jonge tiener om de wereld van kunstrestauratie te gaan verkennen. Deze scène is natuurlijk ver verwijderd van de typische werkwijze van een restaurator. Hun werk blijkt veel fascinerender te zijn. En nu, zo'n dertig jaar later, voelt dit professionele pad nog steeds fris en rijk aan ontdekkingen. Mijn werk weerspiegelt deze onderzoekszin en de drang om te begrijpen hoe dingen werken en om problemen op te lossen. Ik bouwde een uitgebreide expertise op in het onderzoek naar en de (structurele) behandeling van schilderijen op paneel. Resultaten deel ik graag via workshops, lezingen op (inter)nationale symposia, en publicaties. Veel artikelen zijn gewijd aan de schilderijen van Jheronimus Bosch, het onderwerp van mijn promotieonderzoek.
Als ik naar mijn rol kijk binnen het bedrijf, zie ik mezelf als “Big Brother”. Aan de ene kant bewaak en controleer ik de financiële- en de projectadministratie, aan de ander kant biedt ik een luisterend oor aan mijn collega's, waar ze terecht kunnen voor vragen, advies of ondersteuning bij personeelszaken.
Naast het werk ben in actief in de basketbalsport, buiten werktijd ben ik dan ook regelmatig in een sporthal of op een outside court te vinden, als scheidsrechter of trainer.
Ik streef er na om samen met mijn collega’s binnen SRAL een veilig en sociaal werkklimaat te creëren, waar iedereen zich zelf kan zijn.
Ik ben opgegroeid in een klein dorp in het noorden van Groningen. Als kind was ik gefascineerd door makers: van fijn schilder- of houtsnijwerk tot onze dorps timmerman die meubels maakte. Ik kon er uren naar kijken en was gebiologeerd door de materialen en technieken die ze gebruikten. Later ontdekte ik het restauratievak, waarin ik mijn passie voor ambacht kon combineren met mijn interesse in geschiedenis en chemie. Tijdens mijn stage in Sydney heb ik ervaren hoe het is om in een groot team te werken, wat me goed beviel. Ook heb ik genoten van het Australische buitenleven. Hoewel Maastricht iets dichter bij huis is, voelt het voor mij net zo aan met haar ligging in de prachtige Zuid-Limburgse heuvels. Met enorm veel plezier ben ik onderdeel van het SRAL-team.
De interesse voor oude gebouwen heb ik van huis uit meegekregen als zoon van een architect. Tijdens de studie kunst- en architectuurgeschiedenis ben ik in de historische interieurs terecht gekomen. Twee voor hun tijd moderne Utrechtse huizen hebben mij toen op het pad gezet van de conservering en restauratie: het Rietveld Schröderhuis en het 18de eeuwse landhuis Oud-Amelisweerd. Daar zijn mijn professionele drijfveren voor het onderzoeken en behouden van historische monumenten ontstaan. Het gaat er mij om de betekenis van de architectuur en de geschilderde afwerking daarvan in samenhang met het gebruik en bewoning te ontrafelen, te conserveren of restaureren. Hierbij geeft de praktische kant van het restauratie-vak mij veel voldoening. De afgelopen 25 jaar heb ik vooral restauraties van schilderingen en geschilderd behang op vele locaties in teamverband met SRAL-collega’s uitgevoerd.
Na mijn middelbare schooltijd in Amersfoort besloot ik een sprong in het diepe te wagen en naar Koblenz te verhuizen, waar ik anderhalf jaar stage liep bij een restaurator. De bijzondere combinatie van kunst, scheikunde en handwerk maakt me enorm enthousiast. Na mijn studie kunstgeschiedenis in Nijmegen keerde ik terug naar Keulen om me verder te specialiseren in de conservatie en restauratie van schilderijen en sculpturen. In mijn vrije tijd verken ik graag de heuvelachtige landschappen van Duitsland en Limburg, al klimmend op rotswanden of op mijn racefiets. Voor het Project Polychromie Conservering (PoCo) bij het SRAL bekijk ik met alle plezier de microscopsiche landschappen van de beschilderde houten beelden onder de microscoop. De verschillende verlagen en hun achterliggende verhalen komen onder het vergrootglas, met hun glans of juist ruwe texturen, voor mij tot leven. Ik kijk er enorm naar uit om me de komende tijd verder te verdiepen in de materialen, historische technieken en het behoud van polychrome sculpturen.