Reliëfs Jan Schoonhoven
Onder de term 'moderne kunst' valt een grote en variabele groep kunstwerken, waarvan de vroegste werken al meer dan 100 jaar oud zijn. Mag moderne kunst 'verouderen', en wat verstaan we onder 'patina' bij inmiddels historisch geworden moderne kunst ? De witte reliëfs van Jan Schoonhoven illustreren dit dilemma.
Zijn vroege werk vervaardigde Jan Schoonhoven nog helemaal zelf van karton en krantenpapier, lijm en witte verf. Later voerden assistenten dit werk uit. Omdat 'wit' was gekozen als 'afwezigheid van kleur' was het wit houden, desnoods door integraal overschilderen in de tijd van Schoonhoven geen probleem. Inmiddels worden werken uit de NUL periode zorgvuldig gerestaureerd en het 'patina' gewaardeerd als getuige van de authenticiteit. Onderzoek naar materiaal en werktechniek per behandeld reliëf van Jan Schoonhoven vergroot onze kennis over zijn originele werkwijzen en de variaties binnen zijn oeuvre. Deze kennis draagt substantieel bij in de afwegingen rond een conserveringsbehandeling.